Ga naar content
Italmania site - Ipad

Veelgestelde vragen

Reis boeken

Jazeker. Als aanbieder van pakketreizen zijn wij aangesloten bij een garantiefonds, calamiteitenfonds en branchevereniging.

Italmania B.V. is aangesloten bij VZR garant. Dit garantiefonds zorgt ervoor dat je het reeds betaalde deel van je reissom terugkrijgt als de touroperator financieel onvermogen heeft, zowel vóór vertrek als tijdens je verblijf.

Ontstaat er tijdens je reis een calamiteit, zoals een natuurramp? Dan biedt het Calamiteitenfonds dekking bij zulke uitzonderlijke gebeurtenissen. Als de reis moet worden aangepast, worden de noodzakelijke meerkosten vergoed. Moeten we de reis tijdelijk staken of moet je vervroegd terugkeren? Dan krijg je een deel van je reissom terug. Voor deze verzekering geldt een verplichte bijdrage van €2,50 per boeking tot 9 personen.

De VvKR is een brancheorganisatie voor gespecialiseerde touroperators. Wij volgen de richtlijnen en gebruiken de algemene voorwaarden van de VvKR.

Het is erg eenvoudig om zelf je reis samen te stellen op onze site. Een korte handleiding:

  1. Ga naar 'Klik je eigen reis samen'.
  2. Vul de gewenste aankomstdatum in en beschrijf je reisgezelschap (aantal volwassenen en kinderen).
  3. Verfijn je zoekopdracht met de filters. Kies de regio's die je wilt bezoeken, het type accommodatie dat je voorkeur heeft en de 'Interesses' die voor jou belangrijk zijn. Wil je bijvoorbeeld je hond meenemen, of is een laadpaal voor je elektrische auto noodzakelijk? Ook kun je selecteren wat je op of bij de accommodatie wilt beleven, zoals een proeverij, paardrijden of een diner in een Michelin-restaurant.
  4. Klik bij een accommodatie op 'Bekijk accommodatie'. De datum en het reisgezelschap zijn al ingevuld. Als de accommodatie je bevalt, kies je de gewenste verblijfsduur (3, 4, of 7 nachten*) en klik je op 'Voeg toe aan mijn reis'. Onder aan de site kun je vervolgens kiezen voor 'Voeg accommodatie toe' om de volgende accommodatie aan je reis toe te voegen, of 'Verder met mijn reis' om de boeking af te ronden.
  5. Rond de boeking af door de kamerindeling te kiezen, de gewenste kamer en eventuele extra ervaringen toe te voegen. Wil je iets aanpassen, zoals de startdatum of de volgorde van de accommodaties? Klik dan op het oranje knopje met de twee pijltjes. Als alles klopt, klik je op 'Volgende stap'.
  6. Op de volgende pagina zie je een samenvatting van de reis en kun je je persoonlijke gegevens invoeren. Geef aan of je een reisverzekering wilt afsluiten, een auto wilt huren en vlieg- of treintickets door ons wilt laten boeken.
  7. Controleer op de laatste pagina of alles correct is en klik op 'Boek nu' om je boeking af te ronden. 

Na het voltooien van de boeking controleren wij bij de accommodaties of de gewenste kamers beschikbaar zijn. Is dit het geval, dan ontvang je binnen 3 werkdagen (maar meestal sneller) een bevestigingsmail inclusief factuur. Mocht een van je geselecteerde accommodaties niet beschikbaar zijn, dan stellen we een alternatief voor. In dat geval is de boeking pas definitief na jouw akkoord op het aangepaste voorstel.

* Wanneer je een afwijkend aantal nachten wilt boeken dan 3, 4 of 7, kunnen we dit op verzoek voor je aanpassen. Neem dan even contact met ons op.

Op onze website vind je onder het tabblad 'Rondreizen' diverse door ons samengestelde reizen. Dit is ideaal als je weinig tijd hebt om zelf bestemmingen en accommodaties te zoeken.

Selecteer eerst je vertrekdatum, waarna de beschikbare reizen voor die datum getoond worden. Klik op “Bekijk reis” om de reis direct te boeken. Je wordt dan door de boekingsprocedure geleid, waarbij je het aantal reizigers kunt opgeven. Bij ‘Boek deze reis’ kun je het kamertype, het aantal kamers en eventuele extra ervaringen toevoegen.

De prijzen in de kalender zijn gebaseerd op een standaard 2-persoonskamer, inclusief extra’s en ervaringen. Eventuele kinderkortingen worden later gecontroleerd en de toepasselijke kortingen worden van de prijs afgetrokken.

Na het invullen van je persoonlijke gegevens en het voltooien van de boeking, controleren wij bij de accommodaties of de gewenste kamers beschikbaar zijn. Als dit het geval is, ontvang je binnen 3 werkdagen een bevestigingsmail inclusief factuur. Mocht een van de gekozen accommodaties niet beschikbaar zijn, dan stellen we je altijd een alternatief voor.

Natuurlijk is het ook mogelijk om door ons een reis op maat te laten samenstellen.

Neem contact met ons op door dit fomulier in te vullen of ons te bellen (023-5204004). We brengen dan samen je wensen in kaart en aansluitend stippelen we een passende reis voor je uit.

Wij kennen onze accommodaties natuurlijk door en door en kunnen je dan ook goed helpen bij je keuze. We sturen je vervolgens een reisplan met offerte waarna je kunt kijken of dit precies is wat je wil, of dat je nog aanpassingen wil doen. Er zijn geen kosten verbonden aan het laten samenstellen van een reis op maat.

Als na je boeking blijkt dat een accommodatie of de gewenste kamer niet beschikbaar is, nemen wij contact met je op om een oplossing te vinden.

Het is mogelijk dat een andere accommodatie of een ander kamertype op de gewenste datum wel beschikbaar is, of dat we de volgorde van de reis aanpassen zodat de geboekte kamer op een andere datum beschikbaar is.

Samen zoeken we naar de best passende oplossing. Mocht er geen geschikte optie gevonden worden, dan ben je uiteraard niet aan de boeking gebonden.

Sommige accommodaties laten geen kinderen toe of hanteren een minimumleeftijd. Deze leeftijden kunnen variëren. Zo kan het zijn dat kinderen onder de 8 jaar niet geboekt mogen worden omdat de accommodatie niet geschikt is voor jongere kinderen.

Aan de andere kant zijn er Adult Only accommodaties die kinderen vanaf 12 jaar wel toelaten. Wij vermelden dit altijd duidelijk in de beschrijving van de accommodatie.

Kinderkortingen

Kinderkortingen verschillen per accommodatie, omdat de gehanteerde leeftijden variëren. Na je boeking controleren wij altijd of er kinderkortingen van toepassing zijn en verwerken deze op de factuur die je bij de bevestiging ontvangt.

Je kunt ons ook altijd even benaderen om specifieke informatie te krijgen over de kinderkortingen voor de door jou gekozen accommodaties

Italië is een bijzonder hondvriendelijk land, en bij veel accommodaties kun je je hond meenemen. Gebruik bij het boeken van je reis het interessefilter 'Met je hond' om snel te zien welke accommodaties dit toelaten.

Elke accommodatie heeft eigen huisregels voor honden. Vaak mogen ze bijvoorbeeld niet mee naar het zwembad of tijdens het ontbijt of diner naar het restaurant. Wil je de specifieke regels van je gekozen accommodatie weten, neem dan contact met ons op via telefoon of e-mail.

Er zijn ook enkele (Europese) regels die gelden wanneer je je hond meeneemt. Voor meer informatie kun je de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit  raadplegen.

Daarnaast biedt het Landelijk  InformatieCentrum Gezelschapsdieren  (LICG) specifieke informatie over het meenemen van je hond naar Italië.

Wanneer je een reis via onze site boekt en deze zonder wijzigingen kan worden uitgevoerd, ontvang je na de reservering van de kamers een factuur. Als er iets in de boeking moet worden aangepast, nemen we eerst contact met je op en boeken we de reis pas na jouw akkoord.

Na je akkoord gaan we direct over tot het reserveren van de accommodaties, en ontvang je vervolgens een factuur voor de reis.

  • Binnen 14 dagen betaal je 30% van de reissom.
  • Als we tickets voor vluchten, treinen of ferry’s voor je boeken, betaal je de 30% van de reissom plus de ticketkosten binnen 3 dagen.
  • Het resterende bedrag van de reissom betaal je 6 weken voor vertrek. 
  • Als je korter dan 6 weken voor vertrek boekt, dien je de volledige reissom in één keer te betalen.

Italmania is onderdeel van VZR-garant, een garantiefonds dat ervoor zorgt dat je geen risico loopt om je (vooruit)betaling kwijt te raken door een faillissement van de reisorganisatie.

Er zijn een aantal kosten, die mogelijk ter plaatse dienen te worden voldaan.

  • Toeristenbelasting (indien van toepassing, dat verschilt per gemeente)
  • Parkeren bij sommige accommodaties (indien geboekt).
  • Babybedjes (indien geboekt).
  • Huisdieren (indien geboekt).
  • Borg en/of eindschoonmaak (vaak bij appartementen). Borg dient meestal kan contant voldaan te worden (je krijgt dit bij vertrek weer terug). Wanneer dit van toepassing is, wordt dit altijd van te voren met je gedeeld.

Natuurlijk is het mogelijk om je reservering van de bijvoorbeeld de accommodatie, vliegticket of autohuur te wijzigen voor vertrek.

Kijk voor meer informatie in onze algemene reisvoorwaarden artikel 8.2; Wijziging op verzoek van de Reiziger. Verder verwijzen we je graag naar de aanvullende voorwaarden waarbij Italmania als bemiddelaar optreedt, bijvoorbeeld treintickets.

We doen uiteraard ons best om de gewenste aanpassingen tegen zo'n laag mogelijk kostenniveau aan te passen.

Voor vragen of wijzigingen kun je altijd contact met ons opnemen. 

Natuurlijk is het mogelijk om je reservering van de bijvoorbeeld de accommodatie, vliegticket of autohuur annuleren.

De voorwaarden waaronder verschillen per onderdeel en zijn afhankelijk van het aantal dagen voor het geplande vertrek van de reis.

Kijk voor meer informatie in onze algemene reisvoorwaarden bij artikel 9.2; Annuleringskosten. Verder verwijzen we je graag naar de aanvullende voorwaarden waarbij Italmania als bemiddelaar optreedt, bijvoorbeeld treintickets.

Een veilige manier om tegen zo min mogelijk kosten te kunnen annuleren is je te verzekeren met een Kortlopende annuleringsverzekering.

Voor vragen kun je altijd contact met ons opnemen.

We raden altijd aan een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Dit kan via ons tijdens je boeking of natuurlijk via je eigen verzekeraar.

Wij bieden de verzekering van de a.s.r. (voorheen Europeesche Verzekeringen) aan. Deze kom je vanzelf tegen in het boekingsproces.

Mocht je toch meer Informatie over de reis & annuleringsverzekeringen van a.s.r. willen lezen, klik dan op de volgende linkjes:

Informatie over de opties en kosten vind je op onze site: klik hier

Toelichting op de verzekeringen van a.s.r.:

Als je de accommodaties en vluchten hebt vast gelegd, kun je de huurauto boeken. Je kunt dit doen via deze link.

Italmania werkt samen met Sunnycars om een zeer compleet pakket aan te bieden. Hierdoor is het bijvoorbeeld niet nodig om op locatie extra verzekeringen af te sluiten.

SunnyCars is een Nederlands bedrijf, en je kunt bij vragen altijd terecht bij een Nederlandssprekende helpdesk. De tarieven voor autohuur zijn gelijk aan die wanneer je rechtstreeks boekt. Bovendien profiteer je van de Pakketreisgarantie wanneer je via Italmania boekt.

  • Ongelimiteerde kilometers
  • Terugbetaling eigen risico bij schade
  • Dekking glas-banden-bodem-dakschade
  • Eerlijke vol-vol tankregeling
  • Schade- en diefstalverzekering
  • Extra WA-verzekering van 7,5 miljoen EUR
  • 24/7 Nederlandstalige support
  • Geen reserveringskosten
  • 14-dagen optieperiode
  • Gratis wijzigen tot huuraanvang

We adviseren je graag welke luchthaven in Italië aan te vliegen. De vlucht boeken, laten we vaak aan onze klanten zelf over. Op die manier heeft iedereen de vrijheid van keuze van de luchthaven en eventueel (lowcost) airline.

Wil je dat liever niet zelf doen dan zoekt Italmania de mogelijkheden voor je uit. We boeken enkel en alleen vluchten via onze partner Transavia. Voor deze zoek- en boek service brengen we 25 euro per ticket in rekening. 

Vliegtickets boek je overigens pas nadat je van ons de boekingsbevestiging van de accommodaties ontvangen hebt.

Klik hier voor een overzicht van vluchten vanuit Nederland, België en Weeze Duitsland naar steden in Italië.

Een moment alstublieft…